Meet Killer

18 juli 2019 - Bloemfontein, Zuid-Afrika

Hoi iedereen!

Ik ben even stil geweest de laatste dagen, wil je weten waarom? Lees dan gewoon verder ;)

16/7

Laatste dag in Kaapstad. We hebben de botanische tuinen in Kirstenbosch bezocht. Het was een prachtige en grote omgeving, eerlijk toegegeven heb ik wel al mooier gezien in Egypte. Maar het was wel de moeite!

Om 14u30 namen we afscheid van iedereen in backpackers en nam Elma ons mee naar de airport. We gaven haar belgische chocolaatjes als bedanking voor de hulp en het begeleiden. Ze was er super blij mee en ging er van kunnen smullen! Bij de luchthaven wachtte ons een verrassing. Op het bord voor de check-ins verscheen opeens dat de vlucht gecancelled was. En dit na al de rompslomp van de voorbije dagen waarbij ze onze vlucht al hadden veranderd van uur. Wij met ons ongenoegen bij de luchtvaartsmaatschapoij gaan klagen. Hun oplossing was om iedereen naar Johannesburg te laten vliegen, daar te laten slapen en dag erop naar bloemfontein. Evina en ik voelden ons er niet bij op het gemak en wilden een andere optie zoeken. Gelukkig waren er 2 zakenmannen die in hetzelfde schuitje zaten en ons onder hun vleugels meenamen. Meet Arnold en Neil! Allebei woonende in bloemfontein. Nadat we onze nieuwe boardingpasses hadden en de bagage was gedropt gingen we richting gate. Of dat was toch wat ik dacht. We stapten opeens een lift in en kwamen uit bij de business lounge. Arnold en Neil konden er binnen en wij konden mee binnensluipen. Gratis drinken en eten olleee! :p een uurtje later was het tijd om te boarden en ik kwam terecht naast Ndivhuho. Een zwarte man die streed tegen racisme en gelijke kansen voor iedereen. Na enkele interessante onderwerpen kwamen we aan Jo-burg. Iedereen gezellig samen in een shuttle bus naar het "geregelde" hotel. En ja geregeld tussen haakjes want het hotel wist blijkbaar niet dat we kwamen. Met een aantal mensen van bloemfontein hebben we er in de lobby iets gedronken tot we een kamer werden toegewezen. Het positieve van een gecancelde vlucht is dat je een kaler apart keeeg met 2 persoonsbed en een goeie douche!

17/7

Om 4u30 op want we moeten om 6u op het vliegtuig zitten! Rap kledij aan en hop let's go! Arnold en Neil hebben ons echt zo goed geholpen! Een feit dat ik van arnold niet ga vergeten is dat hij de hele tijd een doos eieren bij had die XL waren! Maar die kun je dus vergelijken met de eieren die we thuis krijgen van de kippen ;) het vliegtuigje dat ons meenam had geen gewone motoren maar motoren let propellers. Zeer speciaal als je er nog nooit in hebt gevlogen!

Na de landing namen we afscheid van Arnold en Neil en kwam Jeana ons oppikken. We hebben nog nooit zo een  warme verwelkoming gehad! Op Zanchieta aangekomen ontmoeten we de werknemers en een aantal volunteers. Martin, de kok, gaf ons een heerlijk ontbijtje en daarna leed Jordy (deelnemer van het project die wij ook doen) ons rond tussen de dieren. We ontmoetten de servals, caracals, jakhalzen, stokstaartjes .... we konden die ochtend al meedraaien en de kleintjes voederen. Na de lunch was het het moment van de dag er voor Zanchieta. 2 leeuwinnen versteken van verblijf na een lange tijd kregen we ze met 3 auto's en 2 mensen die langs de leeuwen liepen ze in het nieuwe verblijf. (Die mensen die meeliepen hielpen die leeuwinnen als kitten opgroeien, wat niet wil zeggen dat ze niet op hun hoede waren)  daarna was het voedertijd en hielpen we kippen villen. We hielpen daarna mee de leeuwen eten te geven en 1 leeuw is daarin wat speciaal. William Wallace heeft epilepsie omdat hij vroeger een slangenbeet heeft gehad. Hij krijgt hiervoor medicatie via een drumstick die je zelf  in zen mond moet steken. Het is echt een hele dichte ontmoeting met een witte leeuw!

Miekie (crazy cat lady) kon okovangu heel dicht bij het hek krijgen zodat we die even heel kort konden aaien. Je leest het goed! Ik heb een wilde leeuw geaaid! Toen deed Miekie weer gek en kwam ze aan zijn ballen toen hij zich omdraaide. Hij keek Miekie aan en kwam grommend naar haar. Ze stak haar vingers in zijn neus en zei "ja jij ruik nu jou bal", meest memorabele moment van de dag!

Hierna was het tijd om naar de buren te gaan. Ze hadden ons uitgenodigd voor een braai. Dat is een afrikaanse bbq. Hun eten heeft soms heel speciale smaken waar ik aan moet wennen, maar het is wel lekker.

18/7

Vandaag gaan we platform maken in het verblijf van de mannelijke leeuwen Okovangu en Khalari. Jordy had een plan gemaakt en voor hij vertrok naar kaapstad vandaag zijn we er toch nog aan kunnen beginnen. Nadat we de leeuwen hadden opgesloten in hun eetkooi, konden we beginnen zagen, boren, graven.... het heeft vele uren gekost maar we zijn er geraakt. Deze middag liepen de leeuwen wel los in het verblijf ofja ze lagen lui aan heel de andere kant. We hadden altijd iemand die op uitkijk stond. Vanaf dat er een leeuw in beweging kwam, werd er alarm geslagen en moest iedereen ofwel over het hek klimmen ofwel in de bakkie (=auto) springen. Nu hopen dat leeuwen er van zullen genieten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patsy:
    18 juli 2019
    Spannend!!
  2. Oma:
    18 juli 2019
    Vol bewondering , wat een avontuur !
  3. Erwin Degraeve:
    19 juli 2019